Historie & Mål

I historien var det portneren der havde nøglen til huset. Han bød gæsterne velkommen efterhånden som de ankom, og så til at deres behov blev stillet. I det 12. århundrede dukkede “Portieren” op i slotte og paladser i Europa. Her havde de i århundreder frem, en vigtig stilling blandt personalet. Dengang som nu, var deres opgave at byde velkommen og assistere gæsterne gennem hele deres ophold.

Vore dages slotte og paladser er naturligvis luxushotellerne – hvor Portieren (Conciergen) fortsætter de historiske traditioner.

Den internationale afdeling af “Les Clefs d´Or” blev grundlagt af den legendariske pariser, Chef Concierge Ferdinand Gillet, Schibes Hotel Paris, i 1952. Gennem årerne er organisationen vokset og spreder sig nu over 32 nationer med 3111 medlemmer.

Ånden i dette netværk af serviceorienterede Concierger udtrykkes ved mottoet: “SERVICE GENNEM VENSKAB”.

De krydsede gyldne nøgler som du ser på Conciergens revers, er symbolet for “Les Clefs d´Or”. Disse gyldne nøgler viser, at man har at gøre med en professionel Concierge, som har opbygget færdigheder og kontakter, der kan åbne alle døre i byen – ja, ofte i hele verden. De er uddannet og trænet til at guide, informere og rådgive, både i simple og vanskelige anliggender.

Næste gang du kommer til København og er gæst på et hotel, så kig efter de gyldne nøgler for ekstraordinær service!

En gang om året forlader de internationale medlemmer deres pladser for at deltage i den internationale kongres hvor de:
– Bliver informeret om hotelindustriens udvikling
– Møder gamle venner og får nye
– Får bedre og flere kontakter i udlandet
Alt dette for at kunne yde en bedre service for gæsten, “hjemme” på de respektive hoteller.

Foreningen i Danmark tæller ca. 100 medlemmer – Concierger, receptionister og receptionistelever repræsenterer over 35 hoteller i København.

I den sidste tid er medlemsantallet steget hurtigt grundet det utrættelige arbejde, som medlemmerne i bestyrelsen har lagt for dagen. De har formået at bygge bro mellem generationerne og holde foreningen på forkant med udviklingen i verden.

De Gyldne Nøgler er en social forening som samler frontofficepersonaler fra forskellige hoteller, så de kan lære hinanden at kende, udveksle ideer og erfaringer i en afslappet og hyggelig atmosfære. De arrangerer workshops og seminarer for at uddanne medlemmerne.

– Alt sammen for at kunne yde hotelgæsten en optimal service gennem netværket!